Skip to main content

Dele-el-cykler kan vise sig at blive en fast del af fremtidens landdistrikter i Midtjylland. Gennem et projekt iværksat af Region Midtjylland har 26 landsbyer det seneste år fået stillet 31 elcykler til rådighed, og ordningen har vist sig at være en succes.

Landsbyerne har nu overtaget ansvaret for deleordningerne, fremgår det af en pressemeddelelse. Cyklerne har bl.a. givet mobilitet til både unge og ældre, og medvirket til at styrke fællesskabet og mindsker afhængigheden af bil på korte ture.

”For mange familier er bil nummer to en stor investering, både økonomisk og klimamæssigt. Med delecyklen har vi givet folk mulighed for at afprøve, hvordan en elcykel kan fungere i hverdagen. Det gør det lettere at træffe et grønnere valg,” siger Henrik Qvist (Ø), næstformand for Udvalget for Regional Udvikling i Region Midtjylland.

En brugerundersøgelse viser, at 62 procent oplever cyklen som et alternativ til bilen på nogle ture, mens 24 procent ser den som et alternativ på mange ture. Samtidig mener to ud af tre, at ordningen har styrket fællesskabet i deres landsby, og hele 98 procent er tilfredse eller meget tilfredse med delecyklen.

Bump på vejen

“Delecyklen har ikke bare handlet om at bevæge sig fra A til B, men noget der har samlet folk og sat gang i nye fællesskaber,” siger Bent B. Graversen (V), formand for Udvalget for Regional Udvikling i Region Midtjylland.

Erfaringerne fra bl.a. Hou, som er en af de 26 landsbyer, der har afprøvet ordningen, viser nemlig, at det ikke har været uden udfordringer, at have en fælles gratis elcykel. Her blev byens fælles ladcykel totalskadet i et styrt i august, og usikkerheden var stor: Ville Hou miste sit grønne transporttilbud og hvordan var det sket? 

”Det er jo bare rigtig ærgerligt, for nu ved vi ikke rigtig, hvad der kommer til at ske med den,” sagde tovholder Linda Quist Laursen dengang til Odder Avis.

Frivillige tovholdere

Frygten blev dog afløst af lettelse, da en spritny ladcykel først i september landede ved Hou Hallen – denne gang med nye regler. Brugere skal nu være fyldt 18 år, og budskabet til lokalsamfundet er klart: Pas godt på cyklen – den er ikke en racerbil, lyder det i et opslag på Facebook, fra brugergruppen.

På den led viser erfaringerne, at delecykler kræver både teknisk og social vedligeholdelse. Frivillige tovholdere har været afgørende for at holde styr på bookinger, opladning og mindre reparationer. Samtidig handler ordningen ikke kun om transport, men også om at skabe rammer for, at små samfund kan tænke grønt og socialt på samme tid.

Når Region Midtjylland nu gør dele-elcyklerne permanente, er det derfor ikke blot et transportprojekt, men et eksempel på, hvordan grøn omstilling i yderområder kræver både politisk støtte, lokalt engagement og fælles ansvar.

Fakta: Region Midtjyllands dele-elcykler

  • Initiativ: Sat i gang af Region Midtjylland som en del af arbejdet med grøn omstilling og mobilitet i landdistrikter.
  • Formål: At give borgere uden bil bedre mobilitet, styrke fællesskabet og reducere CO₂-udledning på korte ture.
  • Omfang: 26 landsbyer i regionen har fået el-ladcykler stillet til rådighed, ofte placeret ved forsamlingshuse, haller eller centrale mødesteder.
  • Organisering: Region Midtjylland har stået for service, bookingplatform og vedligeholdelse under forsøget herefter er det tovholderne lokalt der står for booking, opladning og mindre reparationer.
  • Brugerundersøgelse:
    • 62 % ser cyklen som et alternativ til bilen på nogle ture, 24 % på mange ture.
    • 66 % mener, at ordningen har styrket fællesskabet i landsbyen.
    • 71 % er meget tilfredse med projektet, og 27 procent er tilfredse

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv Regional-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind