Skip to main content

I en hel del år har praktiserende læge Christina Svanholm brugt en pendlerbus til at få læger fra hovedstaden til Lolland. Modellen har fungeret. Patienter er blevet tilset, ventelister forkortet, og læger har haft en fleksibel måde at yde praksis i et område med lægedækningsudfordringer.

Men nu er bussen fuld. Helt konkret er der ikke plads til flere læger, selvom de står klar til at springe på.

Christina Svanholm har derfor søgt om fondsmidler til en større bus, hvilket hun har fået, men kun på betingelse af, at Region Sjælland ville være juridisk ejer. Hun har samtidig selv tilbudt at betale både driften og chaufføren, men svaret fra regionens administration var nej.

“Jeg tilbød selv at ansætte sundhedsfagligt personale med stort kørekort. Alt, jeg bad Region Sjælland om, var at være juridisk ejer af bussen. Ingen udgifter. Ingen drift. De sagde nej. Og blev stående på det, selv efter pres fra både Danske Regioner og Fonden for Almen Praksis,”  forklarer hun Folketidende.

En løsning, der har virket – nu i fare

Christina Svanholm driver i dag lægeklinikker i både Nysted og Sakskøbing og har tilknyttet otte faste speciallæger, vikarer, uddannelseslæger og medicinstuderende. Alle er afhængige af plads i pendlerbussen for at kunne få hverdagen til at hænge sammen.

Men på grund af pladsmangel måtte hun i foråret begynde at afvise læger, der ellers ønskede at arbejde i området. Det har både betydning for patienternes adgang til en fast læge og for de sundhedsfaglige ressourcer i klinikken.

“Vi har mange læger, der har lyst til et arbejdsliv på Lolland, selvom deres familieliv er på Sjælland. Men vi kan ikke få dem herned, hvis der ikke er plads,” skriver hun i et opslag på LinkedIn.

Her får hun opbakning fra bl.a. en hel del læger, der også undre sig over administrationens afslag.

Politikerne: Vi kendte ikke til afslaget

Det har siden vist sig, at afslaget blev truffet administrativt i regionen – uden at politikerne blev involveret og det er ikke første gang, at politikerne står u-informerede. I efteråret 2024 afslørede vores søstermedie OPS-Indsigt, at politikerne ikke var inddraget i et udbud til over en milliard..

“Jeg var faktisk ikke klar over, at regionen har sendt et afslag. Forslaget er blevet afvist i administrationen, og politikerne har ikke haft mulighed for at behandle det. Det er ærgerligt,” siger Camilla Lund (V), medlem af Det Nære Sundhedsudvalg i en anden artikel på Folketidende.

Hun understreger, at hvis der er et juridisk benspænd, må man politisk undersøge, om det kan ændres.

Også Socialdemokratiets John Hansen er overrasket og vil tage sagen op politisk. Sammen med udvalgsformanden har han sikret, at spørgsmålet om bussen bliver behandlet på næste møde i september.

Han peger dog på, at Christina Svanholm driver en privat virksomhed med overenskomst med Region Sjælland. “Og der kan man sige, hvor længe skal vi som offentlig instans betale for at køre læger ned til hende? Det er et dilemma. Men jeg har det sådan, at vi skal fortsætte med at hjælpe læger dertil, hvor de vil være,” forklarer han. 

Her skal det bemærkes at regionen bruger i forvejen penge på, at betale en chauffør fra et taxaselskab, som sidder og venter i syv timer på at lægerne skal retur. Med Christinas forslag skal der ansætte en chauffør i hendes regi med en sundhedsfaglig uddannelse, der tjene sin egen løn ind i klinikken. 

Benspænd eller paradoks?

Sagen rejser spørgsmål om, hvor fleksibel regionens administration er i praksis – især når en løsning er afprøvet, etableret og efterspurgt. Christina Svanholm har tidligere været fremhævet som rollemodel for innovative løsninger i udkantsområder.

Men nu føler hun sig alene, fremgår det af diverse artikler.

Hos regionsrådsformand Trine Birk Andersen, lyder det, at hun vil gå rigtig langt for at sikre lægedækning for borgerne i Region Sjælland. Men det skal være inden for lovens rammer.

Hun holder dog en lille dør åben, da hun skriver: ” Det kan ikke være rigtigt, at det er regler, der bremser de gode løsninger, så vi arbejder videre herfra”.

Sagen falder sammen med, at Region Sjælland i juli meldte ud, at man nu vil etablere en række nye regionsklinikker, bl.a. i Søllested og Præstø for at skaffe læger til området.

Men mens regionen i en pressemeddelelse fremhæver egen indsats og arbejder ned ad sit eget spor med egne klinikker, som endnu ikke er fuldt besat, står ildsjælen i Nysted og må sige nej til læger – fordi en bus ikke kan blive lidt større og derfor er casen om lægebussen til Lolland et interessant paradoks.

Region Sjælland er generelt udfordret, når det kommer til at skaffe nok læger. Med sundhedsreformen lægger regeringen og Folketinget op til, at der allerede inden årets udgang skal være 70 flere praktiserende læger i regionens kommuner.


FAKTA: Hvad bad Christina Svanholm om?

  • Juridisk medejerskab af en bus til lægependling
  • Ingen udgift for regionen
  • Hun tilbød selv at ansætte sundhedsfaglig chauffør
  • Formålet: Give plads til flere læger i praksisfællesskab
  • Afvist administrativt uden politisk behandling

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv Regional-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind