Skip to main content

Da Region Midtjylland her i begyndelsen af december kunne melde ud, at aftalen om nye letbanetog til Aarhus Letbane nu er landet, kan det ved første øjekast ligne endnu en stor, ny investering i kollektiv trafik. Men ved nærmere eftersyn er december-meddelelsen snarere den formelle udmøntning af et beslutningsforløb, der politisk blev lagt fast allerede tidligere på året.

Regional-Indsigt har tidligere beskrevet, hvordan regionsrådet i februar 2025 vedtog at stille en lånegaranti på op til 500 mio. kr. til Aarhus Letbane. Garantien skulle sikre indkøbet af otte nye tog og en række følgeinvesteringer i depot og infrastruktur – herunder muliggøre kvartersdrift mod Odder – for at imødekomme en markant passagervækst på letbanen

”Et afgørende skridt for letbanens fremtid”

I Udvalget for Regional Udvikling har man længe peget på, at kapaciteten på letbanen var presset i myldretiden, og at udbygningen derfor var afgørende. Ifølge udvalgsformand Bent B. Graversen (V) markerer aftalen en vigtig milepæl:

“Vi investerer i mobilitet, der gør en forskel. Med nye tog på Letbanen løfter vi ikke bare den kollektive trafik – vi styrker hele regionens sammenhængskraft og bæredygtighed. Det er helt i tråd med Region Midtjyllands ambitioner for fremtidens grønne infrastruktur, siger Arne Lægaard (V), medlem af Udvalg for Regional Udvikling og Region Midtjyllands repræsentant i Letbanens bestyrelse.

Og han er ikke den eneste der er godt tilfreds:

“Med flere tog gør vi Letbanen til et endnu stærkere bindeled mellem by og land. Det er helt i tråd med vores vision om at levere stabil og effektiv transport til tiden til østjyderne. Det er en stor gevinst for vores passagerer og for hele Østjylland,” udtaler Mie Krog, bestyrelsesleder ved Aarhus Letbane i en pressemeddelelse.

Moderne tog med med batteri-pakke

De nye tog leveres af Stadler og er af typen Citylink. De er 49 meter lange, har en tophastighed på 100 km/t og plads til 152 siddende og 180 stående passagerer – i alt 332 passagerer. Det er 80 flere end de nuværende Tango-tog. 

De nye længere tog rummer også fire dobbeltdøre og to flexrum og forbedrer dermed også muligheden for at medbringe cykel og barnevogn. Ved dørene ind til flexrummene vil der være udskydelige trin, hvilket forbedrer tilgængeligheden.

Udover at de nye letbanetog har plads til endnu flere passagerer, er de udstyret med en batteripakke, der gør, at togene kan køre op til 10 km uden strøm fra køreledninger – en løsning, der giver fleksibilitet og gør, at Letbanen kan køre – også når der er is på køreledningerne eller på anden måde ikke er strøm.

Fra principbeslutning til realisering

Set i sammenhæng har processen været overraskende lineær:

  • Den politiske vilje blev formelt tilkendegivet i juni 2024.
  • Udbuddet gik ud i december samme år.
  • Lånegarantien blev vedtaget i februar 2025.
  • Og nu – et år senere – falder aftalen på plads som forventet.

Beslutningen betyder, at Region Midtjyllands samlede gældsforpligtelse til letbanen hæves fra ca. 1,0 mia. kr. til ca. 1,5 mia. kr. Men regionen vurderer fortsat, at driftsudvidelsen kan gennemføres i balance på længere sigt, bl.a. gennem højere passagerindtægter og tilpasninger i parallel bussdrift


Faktaboks: Sådan blev de nye letbanetog besluttet

  • 26. juni 2024: Regionsrådet tilkendegiver, at man vil stille lånegaranti for otte nye letbanetog.
  • December 2024: Aarhus Letbane sender udbuddet af tog i markedet.
  • Februar 2025: Region Midtjylland vedtager en lånegaranti på op til 500 mio. kr. til tog, Rude Havvej og følgeinvesteringer.
  • December 2025: Udbuddet afsluttes, og den endelige aftale falder på plads inden for den politisk afsatte ramme.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv Regional-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind