Skip to main content

Sundhedsreformen ser ud til at trække tæppet væk under en af de største succeser i mange år. Sådan lyder det fra direktør i Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag.

Hos cykelforbundet er man absolut ikke begejstret for, at regeringen med den nye sundhedsreform vil fjerne en række udviklingsopgaver i regionerne for at finde et par hundrede millioner kroner.

“Sundhedsreformen peger på at fjerne grundfinansieringen i Supercykelstisamarbejderne og dermed rammerne for at arbejde strategisk med cykling på tværs af kommuner i hele landet, og det er en stor skam. Vi burde jo gå den helt anden vej og udbrede successen med supercykelstier i fx Hovedsområdet og Midtjylland til resten af landet,” siger Kenneth Øhrberg Krag i en pressemeddelelse

Netop i de to regioner har man i årevis ydet støtte til de tværkommunale Supercykelstisamarbejder og den form for regional udviklingsplanlægning ser ud til at virke.

I Region Hovedstaden arbejder 28 kommuner om at etablere tværkommunale cykelpendlerforbindelser i hele regionen. På de allerede 16 etablerede supercykelstier er cykeltrafikken i gennemsnit steget med 75 % fra før etablering til de seneste cykeltællinger i 2023 og af de nye cyklister kørte 13 % tidligere i bil, oplyser cykelforbundet.

2000 dele-elcykler langs ring 3

I det hele taget er cykelområdet et godt eksempel på, hvad regional udvikling formår. Godt to uger før regeringen præsenterede deres sundhedsudspil i midten af september, åbnede Region Hovedstaden som et supplement til den øvrige cykelindsats muligheden for, at borgerne kan tage en dele-elcykel det sidste stykke fra stationen til arbejdet og uddannelse i ti kommuner i hovedstadsområdet primært langs Ring 3. 

”Et par kilometer til busstopstedet eller den nærmeste station, kan være den hindring, der afholder nogen fra at tage bussen eller toget. Og det vil vi gøre noget ved, for der skal flere med den kollektive transport. Derfor stiller vi nu dele-elcykler til rådighed som et nyt, grønt og sammenhængende tilbud, der gør det mere attraktivt at benytte den kollektive transport og lade bilen stå,” sagde regionsrådsformand i Region Hovedstaden, Lars Gaardhøj (S), da muligheden blev annonceret.

Der findes allerede et omfattende udbud af delecykler i København og Frederiksberg. Men i forstæderne til København og i Nordsjælland er udbuddet begrænset og afstanden til kollektive tilbud længere. Her gør de nye dele-elcykler det nemmere at komme til de større erhvervsområder og ungdomsuddannelser, der ikke ligger tæt ved en station. 

Cyklerne kan hentes og afleveres 175 steder rundt om i de 10 kommuner, langs Ring 3. Det er blandt andet ved i erhvervsområder, uddannelsesinstitutioner, i boligområder, ved kollektive trafikknudepunkter og hvor den kommende letbane kommer til at køre.

Modellen er relativ simpel. Du downloader Dott-app’en og tilmelder dig. På app’en kan cyklernes placering findes. Det er også her, man låser cyklen op og betaler. 

De økonomiske fordele ved at flere cykler er helt åbenlyse, mener Kenneth Ørhberg Krag.

“De positive sundhedseffekter ved mere cykling for samfundøkonomien er så store, at det sagtens betaler sig at investere i mere og bedre cykelplanlægning og cykelinfrastruktur. Alene et fuldt udbygget supercykelstinet i hovedstadsområdet har et årligt samfundsøkonomisk afkast på 23 %, og heraf kommer 77 % af gevinsterne fra sundhedseffekterne,” siger Kenneth Ørhberg Krag

Om cykel-dele-mobilitet

Frem til udgangen af 2025 sikre Region Hovedstaden, at der er 1800 dele-elcykler i omløb i. Det er regionen der finansierer ordningen med 3,5 mio. kr., ligesom projektet er også støttet af EU-programmet Interreg NSR.

Kommunerne i projektet er: Albertslund, Brøndby, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Ishøj, Lyngby-Taarbæk, Rødovre og Vallensbæk og Rudersdal.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv Regional-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind