For tredje dag i træk er arbejdet sat i bero blandt serviceassistenterne på det sydligste akutsygehus i Region Sjælland. Det er en usædvanlig situation i det danske arbejdsmarkedssystem, hvor fredspligten normalt står stærkt. Men utilfredsheden blandt servicepersonalet har i denne sag udviklet sig til et åbent opgør.
Fra generel utilfredshed til konkret mistillid
I begyndelsen blev strejken forklaret med generelle problemer i arbejdsmiljøet. Men ifølge Folketidende er sagen langt mere konkret: Et flertal af serviceassistenterne har angiveligt udtrykt mistillid til en specifik leder og sendt et formelt mistillidsvotum lederens chef Michael Værnhøj Jørgensen.
Votummet blev indsendt før chefen gik på ferie, og manglende respons på henvendelsen skal ifølge flere kilder have været udslagsgivende for den ulovlige arbejdsnedlæggelse.
Regionens ledelse har været tilbageholdende med kommentarer om det konkrete forløb. Vicedirektør Morten Ziebell har dog udtalt, at han har tillid til de ledere, der er ansvarlige for serviceområdet. Han understreger samtidig, at man har forsøgt at løse udfordringerne, men erkender, at konflikten er eskaleret trods tidligere forsøg.
Langvarig utilfredshed og lokale spændinger
Det er ikke første gang, serviceassistenterne på sygehuset har nedlagt arbejdet. Allerede i april var der en lignende arbejdsnedlæggelse med afsæt i utilfredshed med arbejdsforholdene.
Ifølge arbejdsmarkedsforsker Nana Wesley Hansen fra Københavns Universitet tyder situationer som denne på dybtgående samarbejdsproblemer:
“ Vi har i Danmark relativt få arbejdsnedlæggelser og historisk meget fred på arbejdsmarkedet. Når det alligevel sker – denne gang i Nykøbing – er det sandsynligvis udtryk for store lokale udfordringer,” siger hun i et interview om sagen.
Regionen tavs – medierne taler
Mens medier som TV2 Øst løbende dækker konflikten, har Region Sjælland bemærkelsesværdigt nok endnu ikke udsendt en officiel pressemeddelelse om sagen. Dette til trods for at strejken har varet flere dage og involverer op mod 140 medarbejdere i en nøglefunktion, der dækker rengøring, patienttransport, madservering og varebestilling.
Samtidig fremgår det ifølge TV2 ØST, at der ikke foregår nogle forhandlinger mellem ledelsen og de strejkende medarbejdere
Regionen har dog bekræftet, at et nødberedskab er iværksat, så patienterne ikke rammes direkte. Ifølge Morten Ziebell kan dette nødberedskab opretholdes “i rimelig lang tid” – men konflikten sætter allerede nu spotlight på arbejdsmiljø og ledelsesforhold på de danske sygehuse.
Et brud med den danske model
Selvom strejker uden for overenskomstforhandlinger er sjældne, peger eksperter på, at de kan opstå, når medarbejdere oplever, at dialog og procedurer ikke løser deres problemer.
Det rejser et større spørgsmål om, hvordan konflikter i velfærdsinstitutioner håndteres – især når tilliden til ledelsen forsvinder.
Om strejken bliver kortvarig eller udvikler sig til en længerevarende arbejdskamp, afhænger nu af, hvordan Region Sjælland og sygehusledelsen vælger at reagere på det markante signal fra medarbejderne.