Skip to main content

“Pas på – vi ruller lydløst” – sådan lyder et opslag på LinkedIn.

Opslaget handler om fem spritnye el-lastbiler til madkørsel i Region Hovedstaden, som er næsten så stille, at du ikke opdager dem, før maden er leveret, lyder det.

For ca to år siden i september 2023 var Region Hovedstaden den første region i Danmark, som tog en elektrisk lastbil i brug til levering af patientmad i psykiatrien, nu ruller de videre med en større flåde.. 

Dengang kaldte formanden for miljø- og klimaudvalget, Line Ervolder (C), det et epokegørende skridt i et interview med tv-stationen Kosmopol, selv om prisen på 2,5 millioner kroner for en enkelt el-lastbil lå langt over en traditionel dieselmodel. 

Over halvejs mod målet

Indkøbet af de fem el-lastbiler hænger sammen med, at Region Hovedstaden tidligere har besluttet, at regionens bilflåde skal være fossilfri i 2030. Primo 2025 var cirka 60 procent af regionens egen flåde fossilfri, heraf var 50 procent elektrisk og 10 procent biogas. 

Det lyder måske enkelt, men regionen har gjort et større forarbejde. Blandt andet har man udgivet en guide til omstilling til eldrevne lastbiler, som skulle hjælpe både egne enheder og andre offentlige aktører på vej mod en grønnere transportflåde.

Guiden peger på både de tekniske muligheder og de økonomiske udfordringer.

Mere last og øget sikkerhed

Nu – knap to år senere efter den første ellastbil kan regionen melde, at fem helt nye el-lastbiler er kommet på vejene. De skal blandt andet levere færdiglavet mad til psykiatriske patienter som en del af behandlingen. Dermed er den grønne transport ikke blot et spørgsmål om klima og miljø, men også en integreret del af sundhedsindsatsen.

”De støjer mindre, kører mere glidende og udleder ingen partikler, hvilket betyder renere luft omkring hospitalerne og en mere behagelig arbejdsdag for dem, der sidder bag rattet,” siger enhedschef Mirije Medii fra Transport og Flådestyring i opslaget.

Også chaufførerne glæder sig over skiftet: “Den kører supergodt, og der er både plads til mere last og en øget sikkerhed,” fortæller chauffør Lars Lønberg.

Med de nye køretøjer er regionens samlede flåde nu oppe på 87 eldrevne enheder, inklusive elcykler, og kursen mod en fossilfri drift i 2030 bliver fortsat mere realistisk.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv Regional-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind