Efter et årti i luften med over 40.000 missioner bag sig står Den Landsdækkende Akutlægehelikopterordning som en uundværlig del af det præhospitale beredskab.
Det fremgår af årsrapporten fra 2024, der udkom lige op til sommerferien.
Den er ganske interessant, bl.a. fordi den elegant springer uden om de mange bump, der har været, når det gælder det milliardstore udbud for driften af de fire døgnbemandede helikoptere de næste ti år.
Læs også: Udbud af regionernes akuthelikoptere i fortsat turbulens
Udbud med bump på vejen
Jubilæumsåret 2024 markerer nemlig en afslutning på flere års udbudsturbulens. Siden 2014 har Norsk Luftambulanse stået for driften, men processen med at finde en leverandør til den næste kontrakt blev alt andet end enkel.
Det første forsøg på genudbud i 2021 endte med, at en fransk-dansk konstellation vandt – til en pris, der ville have givet regionerne en årlig besparelse på 17 millioner kroner. Men en klagesag satte en stopper for aftalen, og hele processen måtte gå om.
Undervejs blev udbuddet kritiseret for at være skræddersyet, og det endte igen i Klagenævnet for Udbud.
Først i 2023 faldt aftalen på plads: Norsk Luftambulanse fortsætter i yderligere ti år fra august 2025, nu med blandt andet en dedikeret dansk reservehelikopter og ekstra sommerberedskab.
En stabil, men dyrere løsning
Selvom regionerne fremhæver, at prisen i den nye kontrakt matcher den nuværende, er den reelt højere end det underkendte vinderbud fra 2021. Til gengæld peger Danske Regioner på, at man har sikret større driftssikkerhed og bedre udstyr, som kan komme patienterne til gavn.
Med udbudskapitlet foreløbigt lukket kan ordningen nu se fremad. De kommende år vil byde på nye helikoptere optimeret til danske forhold, yderligere flyoperative forbedringer og fortsat fokus på forskning og kvalitet.
“ Vi vil fortsat have fokus på dén høje kvalitet og den udvikling, som akutlægehelikopterne står for, fastslår næstformand i Danske Regioner, Mads Duedahl i en pressemeddelelse.
Efter ti år står akutlægehelikopterordningen således stærkere end nogensinde – men med erfaringerne fra udbudsprocesserne in mente er det tydeligt, at stabil drift ikke kun handler om flyvetid og patientbehandling, men også om at lande de rette kontrakter.
Fra start til 40.000 missioner
Siden den første flyvning i oktober 2014 har akutlægehelikopterne sikret hurtig adgang til højt specialiseret behandling for borgere i hele landet – særligt på øer og i tyndtbefolkede egne, hvor afstanden til universitetshospitalerne kan være afgørende. I 2024 alene blev der gennemført 4.244 missioner – i gennemsnit 11,6 om dagen – med patienttilfredshed på hele 99 procent.
Ordningen er løbende udviklet. I 2019 blev en fjerde helikopter tilføjet, og både medicinsk udstyr og flyoperative procedurer er opgraderet, så missioner i dårligt vejr og komplekse situationer kan gennemføres med høj sikkerhed.
Fakta fra rapporten:
- Landets fire akutlægehelikoptere flyver ud fra fire baser i henholdsvis Ringsted, Billund, Skive og Saltum i Nordjylland, så hele landet er dækket.
- Patienter med hjerte-/karsygdomme udgjorde 42 procent af de fløjne patienter sidste år. Patienter med neurologiske sygdomme og trafikofre udgør også en stor del af patienterne.
- Aarhus Universitetshospital, Rigshospitalet, Odense Universitetshospital samt Aalborg Universitetshospital modtog flest patienter: Henholdsvis 524, 515, 511 og 291 patienter.
- Akutlægehelikopterne flyver oftest til regioner og kommuner tættest på deres egen base, men de kan sendes til alle dele af landet, når der er behov for det.