Da Region Sjælland i vinteren 2024-2025 inviterede unge fra blandt andet Nakskov, Vordingborg, Odsherred og Køge til tre digitale borgermøder om den kollektive trafik, var der ét budskab, der stod tydeligere frem end alle andre.  –  Natdrift.

Ifølge et dagsordenspunkt til Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde den 21 maj prioriterede de unge natdrift højere end alle andre foreslåede initiativer.

“På borgermøderne prioriterer de unge natdrift højest af alle de forslåede indsatser. Over 80 % af deltagerne mente natdrift var vigtig, og at natdrift var vigtigere end aftendrift.”

På den baggrund afsatte regionen 1,25 mio. kr. til et forsøg med natdrift på lokalbanerne. Men nattogene blev til natbusser

Når de første natforbindelser sættes i drift den 28. juni, bliver det imidlertid ikke med tog. Det bliver med busser.

Forklaringen er mangel på lokoførere, som har gjort det umuligt at gennemføre den løsning, som oprindeligt blev besluttet. I sagsfremstillingen fremgår det, at udvalget i oktober 2025 valgte at indsætte natbusser som alternativ til togdriften på Østbanen og Odsherredbanen. “Natbusserne sættes i drift ved køreplanskiftet den 28. juni 2026,” skriver man.

Og i den pressemeddelelse, regionen udsendte den 24 juni om morgen, understreges det, at togdriften må vente: “På grund af mangel på lokoførere kan natdrift med tog ikke udrulles på alle baner samtidig og tidligst fra december 2027,” lyder det

Dermed bliver natbusserne i første omgang den konkrete udmøntning af et projekt, som politisk blev solgt som natdrift på lokalbanerne.

Uddannelse eller natteliv?

Forsøget er finansieret under indsatsen “Unge til uddannelse”. Det var også uddannelsessøgende unge, som deltog i borgermøderne og var med til at prioritere pengene.

Alligevel er det værd at bemærke, at natbusserne ikke kører på hverdage, hvor unge rejser til og fra uddannelse. De kører natten til lørdag og søndag. Regionens egen argumentation handler da også i høj grad om at kunne komme sikkert hjem sent om aftenen.

Udvalgsformand Christian Wedell-Neergaard siger i pressemeddelelsen:

“Natkørsel har været et tydeligt ønske fra vores unge mennesker i regionen, og det er vigtigt for os at imødekomme – både i forhold til transporten, men også i forhold til at sikre en tryg vej hjem for de unge sent om aftenen.”

Dermed får projektet karakter af både uddannelsespolitik og nattelivspolitik.

For mens pengene kommer fra en indsats rettet mod unge på uddannelse, er den konkrete løsning først og fremmest målrettet de sene weekendtimer, hvor mange unge skal hjem fra sociale aktiviteter, arbejde eller byliv.

Kun to baner får natbetjening

Natbusserne kommer heller ikke til at dække hele regionen. Forsøget omfatter alene Odsherredbanen og Østbanen. På Odsherredbanen oprettes linje 951N mellem Holbæk og Nykøbing Sjælland via blandt andet Svinninge, Fårevejle, Grevinge og Vig.

På Østbanen etableres tre natbuslinjer med skift i Køge:

Ifølge regionen kører busserne med timedrift natten til lørdag og søndag.

“Der oprettes natbetjening fredag og lørdag langs Østbanen med tre natbuslinjer med timedrift og skiftemulighed i Køge. Odsherredbanen betjenes af én linje mellem Holbæk og Nykøbing Sjælland.”

Første test kommer i 2027

Region Sjælland betegner natbusserne som en midlertidig løsning, indtil nattog kan blive en realitet. Forsøget skal evalueres i 2027 med fokus på passagertal, brugertilfredshed og økonomi.

Dermed bliver de kommende 18 måneder også en test af, om de unge faktisk bruger tilbuddet i det omfang, som politikerne håber. Og om natbusserne kan udfylde det hul, som opstod, da ønsket om nattog stødte ind i virkeligheden på lokoførermarkedet.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv Regional-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind