Skip to main content

For ca to en halv måned siden lancerede regeringen sin sundhedsreform. Med den får vi en ny region, Region Østdanmark, som er en fusion af Region Sjælland og Region Hovedstaden, men hvilket skub er der egentlig i den proces?

Spørgsmålet er interessant, for med sundhedsreformen og fusionen kommer der en ny forvaltningsmodel, som træder i kraft pr. 1. januar 2027. Man kan egentlig synes, at der er god tid, men erfaringerne fra den seneste reform i 2007, viser at ting tager tid.

For at skabe en glidende overgang, har man derfor efter regionsvalget i november 2025 afsat 2026 til et overgangsår både med organer, der skal sikre driften, og organer, der skal forberede den nye model.

Men allerede nu er både formænd og koncerndirektionerne i de to regioner begyndt at tage hul på dialogen. Det fremgår af et dagsordenspunkt til forretningsudvalget i Region Hovedstaden.

“Møderne har haft til formål at præsentere regionerne for hinanden og opstarte fælles drøftelser af den kommende opgave med at implementere sundhedsreformen,” skriver administrationen i dagsordenspunktet. 

Det skal her bemærkes, at det ikke har været muligt at finde et tilsvarende dagsordenspunkt hos Region Sjælland.

Det fremgår desuden, at man i den kommende tid fokuserer på at styrke samarbejdet yderligere gennem faste månedlige møder mellem de to regionsrådsformænd. Det er desuden aftalt, at formandskaberne i de to regioner mødes i begyndelsen af det nye år. Ligeledes vil de to regioners koncerndirektioner mødes hver måned rundt i den østdanske geografi.  

Fokus på de særligt berørte

Det politiske og forvaltningsmæssige hovedsæde kommer til at ligge i Sorø, hvor Region Sjælland i dag har til huse, medens faciliteterne i Hillerød og andre steder også i fremtiden vil danne rammen om regionens opgaver.

Ud over selve fusionen medfører reformen ændringer i regionernes struktur, med nye opgaver kommer, hvor andre bortfalder. Samtidig skal somatik og psykiatri organiseres mere sammenhængende. 

Det er ændringer, der potentielt har stor betydning for medarbejderne i organisationen, skriver man i dagsordenspunktet.

For at sikre en tæt og tydelig kommunikation med ledere og medarbejdere om, hvad koncerndirektionen ved, og hvad man ikke ved.

Har man lagt et fokus for de særligt berørte på kortere eller længere sigt. Her har man bl.a. afholdt cafemøder, hvor direktionen har orienteret og svaret på spørgsmål, og koncerndirektionen har været til stede, når der har været nyt, på de matrikler, hvor medarbejdere er særligt berørt. Endelig er der oprettet et site på intranettet, hvor koncerndirektionen løbende besvarer medarbejdernes spørgsmål.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv Regional-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind