Skip to main content

Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V) har slået fast i et svar til Sussi Jessen fra Danmarks Demokraterne, at der ikke er juridiske barrierer for, at regioner kan støtte pendlerbusser for læger. Men mens TV2 Øst og andre medier jubler over, at en læge på Lolland i praksis kan få grønt lys, gemmer der sig udfordringer for både Region Sjælland og andre regioner.

Vi har tidligere, ligesom TV2 Øst fortalt historien om læge Christina Svanholm, der driver klinikker på Lolland og står med ansvaret for 7.500 patienter. Hun har i flere år haft en pendlerbus der har transporteret personale fra Københavnsområdet til Lolland, men fik i sommers nej til at udvide ordningen, hvilket potentielt har kostet en direktør i regionen hendes stilling.

Ministerens svar ændrer umiddelbart  billedet: “Der er fri bane til en pendlerordning,” lyder det i TV2 Østs fortolkning, og ministeren ser da også positivt på modellen, idet hun til Sjællandske bl.a. siger, at hun vil være rigtig ærgerlig, hvis jura og bureaukrati skulle spænde ben for transportordningen.

Regionsrådsformand Trine Birk Andersen (S) ser derfor frem til, at administrationen finder nye løsninger. Og Christina Svanholm håber, at flere læger kan få samme mulighed.

Ministerens præcisering

Men ministerens skriftlige svar er, som hun kun antyder over for Sjællandske, men som slet ikke bliver gengivet fuldt i mediet, mere nuanceret. 

Ja, sundhedslovens § 227, stk. 7 kan bruges til at give et midlertidigt særligt vederlag, som også kan dække transport af personale. 

Men Sophie Løhde understreger i sit svar til Sussi Jessen fra Danmarks Demokraterne, at hvis vederlaget dækker andet end sundhedsydelser, så skal indkøbet ske på markedsvilkår og i overensstemmelse med udbudsreglerne.

Med andre ord: der er hjemmel til at støtte en pendlerbus – men ikke uden at følge konkurrencereglerne og præcis det har advokatfirmaet Bech-Bruun i 2021 været inde over i et notat, hvor man konkludere, at regionen ikke må have busordninger for udvalgte læger, da det ville være unfair konkurrence.

Og her forstår vi på redaktionen, at det var det, der lå til grundlag for det svar, som Christina Svanholm fik, da hun ville udvide hendes ordning. På vores søstermedie OPS-Indsigt har man set nærmere på de udbudsmæssige perspektiver.

Det overser TV2 og Sjællandske

I de brede medier fremstår det næsten som om, at nu har vi et nyt let tilgængeligt værktøj, hvor alle læger nu kan få en bus, der kan hente deres personale til udkanten. Men set fra et regionalt perspektiv rejser svaret umiddelbart tre udfordringer:

  1. Konkurrenceregler og ligebehandling: Hvis regionen støtter én klinik, må den kunne forsvare, hvorfor andre i samme situation ikke skal have samme ordning. Det kan udløse krav om flere busser – og ekstra regninger.
  2. Skatteopmærksomhed: Som vi tidligere har afdækket, kan pendlerbusser udløse skattemæssige spørgsmål for den enkelte læge der benytter bussen.
  3. Strategisk prioritering: Regionen risikerer at bruge flere ressourcer på udbud i forbindelse med indkøb af biler og transport transport, som skal tages fra de sikringstiltag regionen har ift fx.  licensklinikker/nærklinikker og så er der spørgsmålet om risiko for vane – er det her en ordning der kan lukkes ned, når der er læger nok?

Fra enkeltløsning til præcedens

Pendlerbussen på Lolland har været en succes og tiltrukket læger, men når ministeren nu åbner for en bredere fortolkning, kan det skabe en forventning om, at regionerne skal finansiere transportløsninger i andre lægedækningstruede områder. 

Det er en politisk balancegang: Skal man satse på midlertidige pendlerordninger – eller på at fastholde/tiltrække læger lokalt på anden vis?

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv Regional-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind