Skip to main content

Fra den 1. december 2025 træder en ny fireårig aftale i kraft mellem Region Hovedstaden og flyselskabet DAT A/S om transport af patienter og personale mellem København og Bornholm.

Det fremgår af en pressemeddelelse.

Aftalen indebærer, at antallet af daglige rotationer mellem hovedstaden og Bornholm i hverdage reduceres fra seks til fem i hver retning og det kan godt gå hen og få betydning for hospitalerne på Sjælland og ikke mindst for Bornholms Hospital.

Flyforbindelsen er meget mere end en transportløsning: Den har nemlig indtil nu muliggjort, at bornholmske patienter kan blive fløjet til behandling på Sjælland med tidligt morgentidspunkt og vende hjem samme dag. 

Og forbruget er til at tage og føle på. Patienter og nødvendigt personale udgør omkring 15% af flyrutens passagergrundlag.

Konkret betyder den nye aftale, at patienterne fra december 2025 ikke vil kun tage afsted fra Bornholms Lufthavn kl. 07.00, fordi der fremover vil være et fly, der betjener ruten, i stedet for to, som man har nu. Flyet flyver fra Rønne kl. 06.15 og lander i København kl. 06.55, og dermed er det ikke muligt for flyet at nå at være tilbage igen i Rønne kl. 07.00.

Politisk bekymring

Fra december skal patienter på Bornholm derfor enten tage afgangen kl. 06.15 eller kl. 08.45.

”Som bornholmer kan det imidlertid blive svært at nå at være på et af regionens hospitaler tidligt om morgenen, nu hvor ruteplanen er ændret. Det stiller dermed større krav til hospitalernes planlægning og arbejdsgange,” siger regionsrådsmedlem Leila Lindén (S), der tidligere har været været direktør på Bornholms Hospital.

Og hun understøttes af regionrådsmedlem Carsten Scheibye (V):

”Hospitalerne kommer til at have fokus på at tilrettelægge særlige forløb for bornholmske patienter, og her skal der tages højde for flyafgangene til og fra Bornholm,” siger han og fortsætter:

”Vi skal gøre det så nemt og overskueligt som muligt for patienter og ansatte, og der vil løbende blive fulgt op på, om patientforløb og vagtplaner fungerer efter hensigten.”

Sårbar logistik

En analyse fra 2024 – altså før udbuddet – fortaget af  Epinion og EY  vurderer , at “færre fly vil give forlænget rejse- og ventetid fx i København ligesom det vil medføre en ulighed for de bornholmske patienter sammenlignet med andre patienter i Danmark,” skriver man i analysen og peger, dermed på, at patienterne risikerer, at måtte overnatte unødigt i København.

Med færre afgange bliver logistikken mere sårbar:

  • færre morgentider → risiko for at patienter ikke når planlagte behandlinger på Sjælland til tiden
  • færre eftermiddags/returafgange → flere må overnatte eller blive afhængige af færge/andre transportformer
  • mindre fleksibilitet til personale og specialister, der pendler/kommer ind fra Sjælland

Hvordan opstod de færre flyafgange?

Baggrunden er, at regionen ønskede at sende ruten i udbud, men udbuddet blev annulleret pga. fejl i udbudsmaterialet, og kun én tilbudsgiver (DAT) havde afgivet bud, skriver nichemediet CHECK-IN.DK.

Det betød, at regionen gik i direkte forhandling med DAT under tids­pres, hvilket, nu har givet færre afgange og en øget udgift, skriver vores søstermedie OPS-Indsigt.

For Region Hovedstaden betyder det ikke kun højere udgifter (fra ca. 24 mio. kr. årligt til 34 mio. kr.) men også en øget kompleksitet i planlægning af patientforløb fra Bornholm.

Effektiviteten af ambulante behandlinger, specialiserede indgreb og personale­logistik bliver sat under pres. Hvis flyafgangen ikke stemmer overens med behandlingstidspunkter på Sjælland, kan det føre til: flere afbudsbehandlinger eller ændrede tidspunkter, samt øgede omkostninger til overnatning eller ledsagertransport.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv Regional-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind